1- کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی مهندسی کامپیوتر، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی علوم و فناوری سپاهان، اصفهان، ایران ، alirezamokhtarii58@gmail.com
2- دانشیار گروه کامپیوتر، دانشکده فنی مهندسی کامپیوتر، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی علوم و فناوری سپاهان، اصفهان، ایران
چکیده: (3337 مشاهده)
زمینه و هدف: تنبلی چشم (Amblyopia) یکی از مهمترین علل نابینایی، ضعف بینایی یکطرفه در کودکان، جوانان و افراد میانسال است. هدف پژوهش حاضر، طراحی و تولید یک بازی جدی در راستای درمان این اختلال و بررسی تاثیر استفاده از آن بر میزان حدت بینایی در کودکان میباشد.
روش بررسی: در این مطالعهی تحلیلی-مداخلهای، تعداد ۶۰ نفر مبتلا به اختلال تنبلی چشم یکطرفه با میانگین سنی ۷ سال در دو گروه آزمون و یک گروه کنترل وارد مطالعه گردیدند که از میان آنها ۶ نفر در طول دورهی پژوهش از مطالعه خارج شدند. جهت انجام مداخله از ابزار تولید شده با نام سیگما(تحت تلفن هوشمند) استفاده گردید. حدت بینایی نمونهها پیش و پس از مداخله اندازهگیری شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: حدت بینایی چشم تنبل ۱۲ نمونه(۶۳ درصد) در گروه آزمون یک بهبودیافته و در ۷ نمونه(۳۷ درصد) تغییری مشاهده نگردید. در گروه آزمون دو، حدت بینایی چشم تنبل ۱۱ نمونه(۶۵ درصد) بهبودیافته و در ۶ نمونه(۳۵ درصد) تغییری نکرده بود. در گروه کنترل، حدت بینایی چشم تنبل ۵ نمونه(۲۷ درصد) بهبود یافته و در ۱۳ نمونه(۷۲ درصد) ثابت مانده بود. یافتهها اختلاف معنیداری را در تعداد نمونههای بهبودیافته میان گروههای آزمون و کنترل در سطح(۰/۰۵≥p) نشان میدهد.
نتیجه گیری: استفاده از مجموعه بازیهای سیگما به تنهایی یا در کنار سایر روشهای درمانی میتواند منجر به بهبود حدت بینایی در چشم تنبل کودکان گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
فناوری اطلاعات سلامت انتشار الکترونیک: 1399/1/14