دوره 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1398 )                   جلد 13 شماره 6 صفحات 500-492 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri Mirghaed M, Ahmadi B, Rahimi Foroushani A, Rajabi Vasoukolaii G, Arab M. The Status of Medical Tourism Marketing in Private and Public Hospitals Affiliated to Tehran University of Medical Sciences. payavard 2020; 13 (6) :492-500
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6927-fa.html
طاهری میرقائد مسعود، احمدی بتول، رحیمی فروشانی عباس، رجبی واسوکلایی قاسم، عرب محمد. بررسی وضعیت بازاریابی گردشگری سلامت در بیمارستان های خصوصی و دولتی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 97. پیاورد سلامت. 1398; 13 (6) :492-500

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6927-fa.html


1- دانشجوی دکتری سیاست گذاری سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- دانشیار گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- استاد گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- استاد گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2246 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه بازار گردشگری پزشکی به­ عنوان یکی از صنایع درآمدزا و رقابتی در دنیا مطرح شده و از حوزه­ های نوین گردشگری پیشرفته است. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت بازاریابی گردشگری پزشکی در بیمارستان­های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۹۷ انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی و از نوع مقطعی که به بررسی وضعیت بازاریابی گردشگری پزشکی در شش بیمارستان خصوصی و ۱۴ بیمارستان دولتی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۹۷ پرداخت. برای گردآوردی داده ­ها از چک­ لیست معتبر استفاده شد؛ هم چنین از  نرم افزار SPSS و روش­های آماری توصیفی و مان-وینتی و کروسکال-والیس برای تجزیه و تحلیل داده استفاده گردید.          
یافته ها: عامل محصول در بیمارستان­های دولتی وضعیت قابل­ قبولی دارد و در بیمارستان­های خصوصی از وضعیت متوسطی برخوردار است. عامل مکان، عامل کارکنان، عامل فرایند و عامل پزشک در بیمارستان­های دولتی و خصوصی از وضعیت قابل قبولی برخوردارند. عامل ترویج در بیمارستان­های دولتی از وضعیت غیرقابل­قبول و در بیمارستان­های خصوصی وضعیت متوسط برخوردار است. عوامل قیمت و تسهیلات در بیمارستان­های دولتی و خصوصی از وضعیت متوسطی برخوردار می­باشند. همچنین بین هیچکدام از عوامل فوق و نوع بیمارستان(دولتی، خصوصی) ارتباط معنی ­داری وجود ندارد.
نتیجه گیری:  باتوجه به عناصر بازاریابی، بیمارستان‌ها و مؤسسات درمانی می­توانند با اخذ استانداردهای بین‌المللی علاوه بر افزایش اعتبار و وجهه­ ی بین‌الملل، موجبات اطمینان خاطر گردشگران را نیز فراهم ‌آورند. هم چنین توجه بیشتر به تبلیغات رسانه ای و فراهم آوردن امکانات بیشتر می­تواند وضعیت بیمارستان­ها را بهبود بخشد.
متن کامل [PDF 435 kb]   (1333 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
انتشار الکترونیک: 1398/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb