1- دانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استادیار گروه مدیریت بازرگانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران ، hamidrezairani@ut.ac.ir
3- استادیار گروه مدیریت بازرگانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده: (2406 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه به دلیل تنوع محصولات و برندهای داروهای گیاهی اعم از تولید داخلی و وارداتی، رقابت بر سر گسترش بازار و فروش بیشتر محصولات در میان شرکتهای تولیدکننده ی داروهای گیاهی به رقابت علمی و تاکتیکی مبدل شده است. شرکتهای تولیدکننده ی داروهای گیاهی میتوانند با شناسایی مشکلات شرکتهای پخش دارو آنها را بهتر ارزیابی کنند و با یافتن پاسخهای بهینه برای مشکلات آنان میتوانند مزیت رقابتی خود را در بازار حفظ کنند. ازاینرو هدف این پژوهش، شناسایی مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی از منظر شرکتهای پخش دارویی میباشد.
روش بررسی: در پژوهش حاضر، با مصاحبههای اکتشافی، مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی از منظر شرکتهای پخش دارویی شناسایی و با استفاده از روش تحلیل محتوا تحلیل شد. جامعه ی پژوهش را مدیران شرکتهای پخش دارویی استان تهران تشکیل میدهند که از این میان ۱۶ نفر با روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی و گلوله برفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی در عناصر آمیخته ی بازاریابی خدمات، در هفت عنصرِ محصول، قیمت، توزیع، ترفیع و تبلیغ، فرایندها، شواهد فیزیکی و افراد جای گرفتند.
نتیجهگیری: دولت و قوانین نیز علاوه بر عناصر آمیختهی بازاریابی خدمات میتواند بهعنوان عامل مداخلهگر بر مشکلات کانال بازاریابی این داروها از منظر شرکتهای پخش دارو اثر بگذارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی انتشار الکترونیک: 1398/12/27