دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 248-239 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafar Tajrishi M, Tabibi S J, hajinabi K. The Effect of Hoteling Quality on Patient Loyalty in Private Hospitals of Tehran from Patients' Viewpoint. payavard 2018; 12 (4) :239-248
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6566-fa.html
جعفر تجریشی مریم، طبیبی سید جمال الدین، حاجی نبی کامران. تاثیرکیفیت هتلینگ بر میزان وفاداری بیمار در بیمارستان های خصوصی منتخب شهر تهران از دیدگاه بیماران. پیاورد سلامت. 1397; 12 (4) :239-248

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6566-fa.html


1- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشت و درمانی،دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2- استاد گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران ، Sjtabibi@yahoo.com
3- استاد گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
چکیده:   (3785 مشاهده)
زمینه و هدف: در شرایط بازار رقابتی امروزه صنعت بیمارستان، یک بیمارستان علاوه بر کیفیت خدمات بالینی باید بر خدمات هتلینگ و امکانات رفاهی طراحی شده برای بیمار و همراه وی تمرکز داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرکیفیت هتلینگ بر میزان وفاداری بیمار در بیمارستان­های خصوصی منتخب شهر تهران بود.
روش­ بررسی: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن با رویکرد صوری و آزمون آلفای کرونباخ بررسی شد. تعداد نمونه مطابق با فرمول کوکران برای جامعه آماری نامعلوم 385 نفر از بیماران دو بیمارستان خصوصی منتخب شهر تهران بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ­ها به وسیله­ ی آمار توصیفی و استنباطی همانند آزمون رگرسیون خطی چندمتغیره تحلیل شد.
یافته­ ها: مطابق یافته­ های پژوهش در سطح اطمینان 95%، از دیدگاه بیماران پنج بعد کیفیت هتلینگ بیمارستان به عبارت کیفیت منابع انسانی
(001/p<0)، کیفیت خدمات رفاهی بیمارستان(001/p<0کیفیت امور اداری و گردش کار(p=0/002کیفیت خدمات نظافت و بهداشت(001/p<0)، کیفیت ساختمان و تاسیسات بیمارستان(p=0/033) بر وفاداری بیماران تاثیر مثبت  دارند و همچنبن دو بعد دیگر به عبارت کیفیت تجهیزات و امکانات بیمارستان(p=0/317) و کیفیت خدمات تغذیه بیمارستان(p=0/123) بر وفاداری بیماران تاثیر معنی داری ندارد.  
نتیجه ­گیری: در بیمارستان­های مورد مطالعه از دیدگاه بیماران کیفیت هتلینگ بیمارستان بر وفاداری بیماران تاثیر مستقیم دارد و بهبود کیفیت هتلینگ بیمارستان باعث افزایش وفاداری بیماران در  این بیمارستان­ها خواهد شد. 
متن کامل [PDF 436 kb]   (1743 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
انتشار الکترونیک: 1397/7/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb