دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 489-479 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalantari A, Jowkar A, Jahani Hashemi H. Information Seeking Behavior of Postgraduate Students of Qazvin University of Medical Sciences for Retrieval of Specialized Images and Videos. payavard 2017; 11 (4) :479-489
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6367-fa.html
کلانتری عاطفه، جوکار عبدالرسول، جهانی هاشمی حسن. رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برای بازیابی تصاویر و ویدئوهای تخصصی. پیاورد سلامت. 1396; 11 (4) :479-489

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6367-fa.html


1- دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، atefeh_kalantari@shirazu.ac.ir
2- استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3- دانشیار مرکز تحقیقات رشد کودکان، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
چکیده:   (3754 مشاهده)
زمینه و هدف: تصاویر و ویدئوهای تخصصی در یادگیری مباحث مختلف در رشته‌های علوم پزشکی اهمیت بسزایی دارند. این مطالعه به‌منظور تعیین نقش تصاویر و ویدئوها در یادگیری از نظر دانشجویان و نیز مشکلات آنها در دستیابی به تصاویر و ویدئوهای تخصصی صورت گرفته‌است.
روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی بوده و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه ی محقق‌ساخته گردآوری شده‌اند. جامعه پژوهش عبارتند از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۵-۹۴.
یافته‌ها: بیش از نیمی از دانشجویان نقش تصاویر و فایل‌های ویدئویی را در دستیابی به اهداف آموزشی‌شان متوسط و بیشتر دانسته‌اند. رابطه ی معناداری بین رشته ی تحصیلی و احساس نیاز به تصاویر و ویدئوهای تخصصی وجود ندارد. دانشجویان برای دستیابی به تصاویر از جست و جوی تصاویر گوگل بیشتر از هر گزینه ی دیگری استفاده می‌کنند و برای دریافت راهنمایی، بیش از کتابداران به استادان و دوستانشان مراجعه می‌کنند. بسیاری از پاسخ‌دهندگان تاکنون نام پایگاه‌های اطلاعاتی تصاویر و ویدئوهای تخصصی را نشنیده‌اند و یا هرگز از آنها استفاده نکرده‌اند. سرعت کم اینترنت و فیلتر‌بودن سایت‌ها ازنظر دانشجویان مهمترین عوامل ناکامی در دستیابی به تصاویر و ویدئوهای مورد ‌نیازشان است. حال آنکه عدم آشنایی با پایگاه‌های اطلاعاتی تخصصی ازنظر آنها در رتبه ی چهارم اهمیت قرار دارد.
نتیجه‌گیری: دانشجویان به اهمیت تصاویر و ویدئوهای تخصصی در دستیابی به اهداف آموزشی واقفند، اما چون پایگاه‌های اطلاعاتی تخصصی را نمی‌شناسند و ارتباط مناسبی با کتابداران ندارند، به موتورهای جست و جوی عمومی متوسل می‌شوند و در ‌نتیجه با فیلتر بودن بسیاری از سایت‌ها مواجه می‌شوند و در‌نهایت از دستیابی به آنچه واقعاً می‌خواستند باز‌می‌مانند.
متن کامل [PDF 498 kb]   (1115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
انتشار الکترونیک: 1396/10/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb