زمینه و هدف: موکها به دورههای آزاد درونخطی گسترده گفته میشود که به عنوان یک نوآوری جدید آموزشی فرصت آموزش برای همگان را فراهم ساختهاند. با توجه به اهمیت ضرورت تولید موک در حوزه پزشکی بهمنظور افزایش ارتقای سواد سلامت، هدف مطالعه ی حاضر، مقایسه ی موکهای ارائه شده در سایت مکتبخانه براساس شاخصهای چهارگانه با تاکید بر حوزه پزشکی و تعیین و تبیین آن است.
روش بررسی: این مطالعه از نظر هدفمندی از نوع کاربردی و به روش پیمایشی توصیفی در دی ماه سال 1394 انجام شده است. جامعه آماری کلیه دورههای آموزشی ارائه شده، سایت مکتب خانه بود. دادهها با استفاده از روش مشاهده ی مستقیم از سایت مکتبخانه گرد آوری شده و دورهها براساس ویژگیهای یک موک، مشارکت دانشگاهها و رشته بررسی گردید. دادههای به دست آمده بعد از ورود به نرم افزار آماری Excel با استفاده از آمارهای توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: براساس دادههای به دست آمده، دورههای ارائه شده توسط سایت مکتبخانه به صورت گسترده، آزاد، و درونخطی بودند؛ اما برخی از آنها واحد درسی بودند. بیشترین مشارکت در ارائه موک مربوط به دانشگاه صنعتی شریف، خان آکادمی، و سپس دانشگاه تهران بود؛ در حالیکه سایر دانشگاهها مشارکت اندکی داشتند.
نتیجه گیری: علی رغم ضرورت تولید موک در حوزه پزشکی، میزان تولید موک در این حوزه بسیار اندک بود. پیشنهاد میشود اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات مختلف از این نوآوری جدید آموزشی بهرهبرداری کرده و گامهای موثری در خصوص ارائه موک بردارند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |