زمینه و هدف: با توجه به ارتباط سلامت محیط کار بر روی کارکنان و با عنایت به فقدان برنامهریزی مناسب جهت شناسایی و کنترل عوامل زیانآور شغلی، ایجاد شناسنامه سلامت محیط کار ضروری است. هدف این پژوهش طراحی شناسنامهای است که دربردارنده تمام اطلاعات مربوط به سلامت محیط کار کارکنان بخش اداری یکی از وزارت خانه های دولتی است تا بتواند در فواصل زمانی مشخص بروز گردد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع پژوهشهای پیمایشی و مطالعات مشاهدهای بود که در زمستان 93 در 100 ایستگاه کاری که به صورت تصادفی در یک سازمان دولتی انتخاب شدند، از طریق طراحی فرم شماره یک شامل اطلاعات ساختمان محل کار، و شماره دو شامل اطلاعات بهداشتی ایستگاه کاری، انجام گرفت. برای جمعآوری اطلاعات هر ایستگاه کاری از دستگاههای سنجش نور، صدا، دما، تهویه و پرتوها و نیز انجام مصاحبه با کارکنان استفاده شد. برای تحلیل دادههای به دست آمده از نظرات کارشناسی چهار تن از کارشناسان بهداشت محیط، عمومی و حرفهای و عمران استفاده شد.
یافتهها: با استفاده از اطلاعات به دست آمده در این پژوهش، شناسنامه سلامت محیط کار طراحی و مشخص شد که با استفاده از این شناسنامه میتوان به استاندارد سازی محیط کاری کارکنان اداری، ایجاد یک بانک اطلاعاتی از اطلاعات مرتبط با سلامت محیط کار دستیابی پیدا کرد.
نتیجه گیری: با استفاده از نتایج این پژوهش، شناسنامه سلامت محیط کار و رویه مدیریتی استاندارد برای بازدیدهای بهداشتی از محیط کاری کارکنان اداری طراحی گردید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |