روش بررسی: این بررسی مقطعی با تکمیل پرسشنامه توسط 120 تن از بیماران بستری در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران با نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه انجام شد. در پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، شغلی و وضعیت بیمهای بیماران و نیز ابعاد رضایتمندی آنها از خدمات بالینی، تغذیه، محیط و امکانات بیمارستان مطرح گردید.
یافتهها: محدوده سنی شرکت کنندگان در این مطالعه 11 تا 80 سال است که 61.9% آنها را زنان و 38.1% را مردان تشکیل دادهاند. 78.1% بیماران در این مطالعه بطور کلی از وضعیت موجود در بیمارستان رضایت داشتند و در موارد مربوط به محیط و امکانات بیمارستان، خدمات ارائه شده از سوی پرسنل بالینی و وضعیت تغذیه، میان رضایتمندی بیماران بستری در سه بیمارستان تحت مطالعه تفاوت معنادار مشاهده شد.
بحث و نتیجهگیری: همبستگی مثبت و قوی میان شاخص محیط بیمارستان و رضایت بیماران مشاهده شد که با برنامهریزی در جهت بهبود وضعیت بیمارستان میتوان به افزایش رضایت بیماران اقدام نمود. همچنین همبستگی مثبت و قوی میان رضایت بیماران و احساس سلامت وجود دارد که نقش بسزای کادر درمانی را در جلب رضایت و اعتماد بیماران نشان میدهد. بنابراین مسئولین بیمارستانها بایستی نسبت به رفع نارضایتیهای موجود و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستانها اقدام نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |