دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 324-333 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghazi Mirsaeed S J, Motamedi N, Shahivand M. Comparing the Marketing between the Libraries of Tehran and Shahid Beheshti Medical Sciences Universities based on 7Ps Marketing Model in 2017. payavard. 2018; 12 (4) :324-333
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6602-fa.html
قاضی میرسعید سید جواد، معتمدی نادیا، شاهیوند متین. مقایسه‌ بازاریابی در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی بر‌اساس مدل 7p در سال 1396. پیاورد سلامت. 1397; 12 (4) :324-333

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6602-fa.html


1- دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، Matin_shahivand@yahoo.com
چکیده:   (1590 مشاهده)
زمینه و هدف: کتابخانه‌ها برای ارایه خدمات به کاربران به راه‌کارهایی همانند بازاریابی نیازمندند. هدف از این مطالعه مقایسه‌ی بازاریابی در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی بر اساس مدل بازاریابی هفت عنصر آمیخته (The7p Marketing Mix) می‌باشد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی-مقایسه‌ای با رویکرد کاربردی است. جامعه ­ی پژوهش 77 کتابدار شاغل در 20 کتابخانه‌ دانشکده‌‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی می‌باشد. نمونه گیری به صورت سرشماری انجام شد. ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسشنامه ­ی محقق‌ساخته بود که به روش مصاحبه تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نسخه 20 نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری کای دو، تی مستقل و من ویتنی انجام شد.
یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری به لحاظ جنسیت، سابقه کار و مدرک تحصیلی بین کتابداران دانشگاه‌های مورد بررسی وجود نداشت. میانگین نمره برای مؤلفه‌های افراد، شواهد فیزیکی، تبلیغ و ترویج و فرایند در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالاتر از علوم پزشکی تهران بود. تنها مؤلفه­ی قیمت(ارزشی که در قبال ارایه کالا و خدمات از کاربران دریافت می‌شود) در کتابخانه‌های علوم پزشکی تهران به طور معنی‌داری از علوم پزشکی شهید بهشتی بالاتر بود. در مؤلفه­ ی محصول(خدمات امانت و مرجع، منابع دیداری شنیداری، پایگاه‌های اطلاعاتی و..) و مکان(ساختمان یا وب سایت کتابخانه و رابط جستجوی کاربر) تفاوت معنی‌داری میان کتابخانه‌های مورد مطالعه­ ی دو دانشگاه مشاهده نشد(P>0.05).
نتیجه گیری: در مجموع، نمره های بازاریابی خدماتی در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به شهید بهشتی پایین‌تر بود. با این وجود، کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز باید بازاریابی را به ویژه در مؤلفه محصول مورد ملاحظه قرار دهد.
متن کامل [PDF 411 kb]   (338 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
انتشار الکترونیک: 1397/9/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Payavard Salamat

Designed & Developed by : Yektaweb