دوره 9، شماره 3 - ( 6-1394 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 299-288 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kahouei M, Mozafari Rad F, Skandari Arab F, Pahlevani Nezhad S, Family M. Completion Of Electronic Reports And Its Reasons From Employees' Viewpoints. payavard 2015; 9 (3) :288-299
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5773-fa.html
کاهویی مهدی، مظفری راد فاطمه، اسکندری عرب فاطمه، پهلوانی نژاد شهربانو، فامیلی محترم. بررسی میزان تکمیل شدن گزارش‌های الکترونیکی بیمار در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان. پیاورد سلامت. 1394; 9 (3) :288-299

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5773-fa.html


1- دانشیار گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، مرکز تحقیقات عوامل تعیین کننده اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، mkahouei@yahoo.com
2- کارشناس فناوری اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایرانکارشناس فناوری اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
3- کارشناس فناوری اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
4- کارشناس مدارک پزشکی، بیمارستان امیرالمومنین(ع)، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
5- کارشناس مدارک پزشکی، بیمارستان کوثر، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
چکیده:   (7730 مشاهده)

زمینه و هدف: علی رغم مزایای سیستمهای رایانه‌ای، ارایه دهندگان مراقبت سلامت در استفاده از این سیستم تعلل می‌ورزند و بخشهایی از پرونده‌های رایانه‌ای و گزارشهای آن ناقص می‌ماند که باعث به وجود آمدن شکافهای اطلاعاتی می‌شود. هدف از این مطالعه، تعیین میزان تکمیل شدن گزارشهای الکترونیک و دلایل آن از دیدگاه کارکنان در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی سمنان می‌باشد.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، 2499998 گزارش الکترونیک توسط چک لیستی که براساس مطالعه متون علمی انواع اطلاعات هویتی و بالینی را بررسی می‌کرد، مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین نگرش کارکنان بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان توسط پرسش نامه‌ای پژوهشگر ساخته که روایی آن بر اساس تایید صاحب نظران و پایایی آن بر اساس آزمون و بازآزمون تایید شده بود، ارزیابی شد.

یافته‌ها: 100% برخی از اطلاعات بالینی و هویتی ثبت نمی‌شدند. 58/7% کارکنان نبود مقررات مشخص و 54/7% نامناسب بودن فرمهای الکترونیک را از دلایل آن گزارش کردند. 24/1% تدوین دستورالعمل شفاف، و 15/6% ایجاد برنامه‌های نظارتی را به عنوان راهکارهایی جهت تکمیل گزارشهای الکترونیک ارایه کردند.

نتیجه‌گیری: کارکنان، عوامل انسانی و سازمانی را از مهمترین عوامل تاثیرگذار روی کیفیت گزارشهای الکترونیک گزارش کردند. به نظر می‌رسد، سرمایه گذاری در زمینه آموزش کادر بالینی، حمایت مدیریت جهت تدوین خط مشیهای مربوط، مشارکت متخصصان فناوری اطلاعات سلامت در طراحی فرمهای الکترونیکی، و استفاده از فناوریهای پیشرفته جهت ثبت اطلاعات برای کارکنان پرمشغله، از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند بسیاری از نواقص گزارشهای الکترونیکی را برطرف کنند.

متن کامل [PDF 334 kb]   (2954 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
انتشار الکترونیک: 1394/8/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb