دوره 8، شماره 2 - ( 4-1393 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 168-154 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار گروه کارآفرینی در فناوری، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران ، Rehejazi@ut.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
چکیده:   (30214 مشاهده)

 

زمینه و هدف: تجاری سازی در نانوپزشکی حلقه‌ی اتصال تحقیقات و بازار است و از عوامل متعددی تاثیر می‌پذیرد. برخی از این عوامل، مانع تجاری سازی هستند. هدف این مقاله شناسایی موانع محیطی تجاری سازی نانوپزشکی در ایران است.

 

روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع کیفی مبتنی بر هشت مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته است که در سال 1390 تا مرحله‌ی اشباع نظری انجام شده است. جامعه‌ی پژوهش در این مطالعه کلیه‌ی خبرگان و مدیران نانوپزشکی، تجاری سازی و مجریان پروژه‌های تجاری سازی در حوزه‌ی نانوپزشکی مستقر در شهر تهران می‌باشند. داده‌های حاصل از مصاحبه با روش کدگذاری باز و محوری تحلیل شده‌اند.

 

یافته‌ها: مدل تجاری سازی نتایج تحقیقات پیشنهادی مبتنی بر پنج بخش انتقال دهنده فناوری، گیرنده فناوری، موضوع انتقال، روش انتقال و عوامل محیطی می‌باشد. در این مطالعه بیست و شش عامل محیطی در هفت طبقه کلی به عنوان عامل بازدارنده محیطی در فرآیند مربوطه معرفی شده‌اند.

 نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که عوامل محیطی متعددی مانع اجرای فرآیند تجاری سازی در حوزه نانوپزشکی می‌شوند. مهمترین موانع، مشکلات دریافت مجوزها، نداشتن فرهنگ مصرف و کمبود سرمایه است.

متن کامل [PDF 329 kb]   (4573 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
انتشار الکترونیک: 1393/6/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.