جلد 11 - ویژه نامه شماره 1                   جلد 11 - ویژه نامه شماره 1 صفحات 1-9 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri A, Azadeh F, Moradi-Joo M, Yousefianzadeh O. Surveying Critical Thinking Dispositions between Freshmen and Senior Students in School of Allied Medical Sciences in 2012-2013 Academic Year. payavard. 2017; 11 (S1) :1-9
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6256-fa.html
طاهری ابوالفضل، آزاده فریدون، مردای جو محمد، یوسفیان زاده امید. بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. پیاورد سلامت. 1396; 11 (S1) :1-9

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6256-fa.html


1- دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد ارزیابی فناوری سلامت، سازمان بیمه سلامت ایران، تهران، ایران
4- دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، o.yousefianzadeh@gmail.com
چکیده:   (186 مشاهده)
زمینه و هدف: در علوم پزشکی، آینده ی شغلی دانشجویان، نیازمند توانایی حل مسئله و تصمیم‌گیری در مورد مشکلات بیمار برای ارائه ی یک مراقبت مناسب می‌باشد. مطالعه ی حاضر در راستای تعیین وضعیت گرایش به تفکر نقاد در دانشجویان ترم اول و آخر دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی پیمایشی، ۲۵۰ تن از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی از طریق نمونه‌گیری تصادفی مورد پژوهش قرار گرفته‌اند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه "مقیاس گرایش به تفکر نقاد ریکتس(۲۰۰۳)"، حاوی ۳۳ سوال ۵ گزینه‌ای بود. داده‌ها توسط نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های t-test و ANOVA تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین سطح گرایش به تفکر نقاد دانشجویان ۳/۵۴ است و نیز نتایج نشان از وضعیت متوسط میزان تفکر نقاد در دانشجویان دارد. همچنین نتایج آزمون t نشان داد که بین دانشجویان ترم اول و آخر در زمینه گرایش به تفکر نقاد تفاوت وجود دارد. بر این اساس، میزان گرایش به تفکر نقاد در دانشجویان ترم آخر بیشتر از دانشجویان ترم اول می‌باشد. در زمینه ی مقایسه ی گرایش به تفکر نقاد در بین رشته‌های مختلف، تفاوت معنی داری مشاهده نشد. 
نتیجه‎‌گیری: علی رغم بالا بودن سطح گرایش به تفکر نقاد در دانشجویان ترم آخر و هدایت یکسان در زمینه افزایش سطح گرایش به تفکر نقاد برای کلیه رشته‌ها، اما میزان این متغیر در حد ایده‌آل و مطلوبی قرار ندارد. بنابراین ضروری است میزان این متغیر با استفاده از تمهیداتی در برنامه‌های آموزشی بالاتر رود تا بتوان به حد مطلوب نزدیک شد.
متن کامل [PDF 413 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Payavard Salamat

Designed & Developed by : Yektaweb