دوره 8، شماره 5 - ( 10-1393 )                   جلد 8 شماره 5 صفحات 379-389 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazhari Z, Adel A. Patient Safety Status In Hospitals Of Tehran-Patient Safety Friendly Hospitals Standards: 2013. payavard. 2015; 8 (5) :379-389
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5562-fa.html
مظهری زهره، عادل امین. بررسی استانداردهای دوستدار ایمنی بیمار در بیمارستان‌های شهر تهران . پیاورد سلامت. 1393; 8 (5) :379-389

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5562-fa.html


1- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات فارس، شیراز ، Zmazhari@yahoo.com
2- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (5147 مشاهده)

زمینه و هدف: استانداردهای ایمنی بیمار مجموعه‏ای از الزامات هستند که اجرای آنها در هر بیمارستان، حیاتی است. ارزیابی این فرایند، یک مکانیسم پیشرفته در بیمارستان‏هاست که به منظور تعیین سطح ایمنی بیمار انجام شده و می‏تواند با هدف شروع و ارزیابی میزان پیشرفت برنامه‏‌های در حال اجرا به کار رود.

روش بررسی : مطالعه‌ی حاضر، توصیفی تحلیلی است که در 10 بیمارستان منتخب شهر تهران از اردیبهشت تا مرداد سال 1392 انجام شد. جامعه آماری را کلیه بخش‏های بیمارستان‏های شهر تهران تشکیل می‏داد. نحوه‌ی انتخاب بیمارستان‏ها، تصادفی بود و ابزار پژوهش را چک لیست بیمارستان‏های دوستدار ایمنی بیمار تشکیل می‌داد. برای تحلیل داده‏های ارزیابی از نرم افزار SPSS 16 و روش‌های آماری توصیفی، آزمون ناپارامتریک کروسکال والیس و اسپیرمن استفاده شد.

یافته‌ها : میانگین میزان رعایت استانداردها 69/76% بود. با توجه به میانگین میزان رعایت استانداردها، بیشترین میزان رعایت در گروه استانداردهای محیط ایمن با 40/80% و کمترین میزان رعایت استانداردها نیز در گروه استانداردهای جلب مشارکت و تعامل بیمار با 33/56% بود. همچنین در بیمارستان‏هایی که بیش از 400 تخت داشتند، 73/71% و کمتر از 200 تخت 22/66% استانداردها رعایت شده‏ بودند.

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد نهادینه کردن فرهنگ ایمنی بیمار، محوریت قرار دادن بیماران در شیوه‌ی ارائه‌ی خدمات، آموزش کارکنان و بیماران و رفع موانع قانونی، باعث افزایش میزان رعایت استانداردهای ایمنی بیمار در سطح کشور می‌شود.

متن کامل [PDF 322 kb]   (3119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Payavard Salamat

Designed & Developed by : Yektaweb