دوره 7، شماره 4 - ( 8-1392 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 354-365 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiripour A A, Delgoshaie B, Kalhor R, Kiaei M Z, Shahbahrami E, Tabatabaee S S. Effective Factors On Staffs’ Job Satisfaction Based On Herzberg Theory In Qazvin Teaching Hospitals . payavard. 2013; 7 (4) :354-365
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5130-fa.html
نصیری پور امیر اشکان، دلگشایی بهرام، کلهر روح الله، کیایی محمد زکریا، شاه بهرامی الهام، طباطبایی سید سعید. عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان براساس نظریه هرزبرگ در بیمارستان‌های آموزشی شهرستان قزوین. پیاورد سلامت. 1392; 7 (4) :354-365

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5130-fa.html


1- ، Tabatabaees1@mums.ac.ir
چکیده:   (8848 مشاهده)

زمینه و هدف: اثربخشی و موفقیت یک سازمان به عملکرد کارکنان و به میزان تفاهم بین مدیران و کارکنان در اولویت بندی انواع مختلف انگیزاننده‌های شغلی بستگی دارد. این مطالعه به منظور تعیین عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان بیمارستان‌های آموزشی شهر قزوین براساس نظریه هرزبرگ انجام شد.

روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - تحلیلی بود. جهت انجام این پژوهش 110 نفر از کارکنان به روش نمونه گیری چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای بود که از چهار قسمت تشکیل شده بود. برای تعیین میزان اهمیت هر یک از عوامل بهداشتی و انگیزشی موثر بر عملکرد کارکنان از مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت استفاده شد.

یافته‌ها : عوامل امنیت شغلی با میانگین نمره 39/4، حقوق و دستمزد مناسب با میانگین نمره 38/4 از نمره 5 در زمره عوامل بهداشتی و عوامل احساس مسئولیت در کار با میانگین نمره 38/4، مورد علاقه بودن کار با میانگین نمره 38/4 از نمره 5 در زمره عوامل انگیزشی به ترتیب در اولویت قرار گرفتند. 8/70 درصد از کارکنان دو عامل حقوق و دستمزد و امنیت شغلی را مهمترین عوامل بازدارنده در بهبود عملکرد کارکنان می‌دانستند.

نتیجه‌گیری: توجه و برنامه ریزی جهت تامین عوامل حقوق و دستمزد مناسب و امنیت شغلی به عنوان عوامل بهداشتی و احساس مسئولیت در کار و احساس موفقیت در کار به عنوان عوامل انگیزشی، بیش از هر عامل دیگری می‌تواند در بهبود عملکرد کارکنان موثر باشد.

 

متن کامل [PDF 219 kb]   (11878 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Payavard Salamat

Designed & Developed by : Yektaweb