دوره 14، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 227-215 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh Z, Saeidnia H R, Ghorbi A. Identification and Classification of Desirable Web-Based Services from the Perspective of Website Users of Iran’s Hospitals Based on Kano Model of Customer Satisfaction. payavard. 2020; 14 (3) :215-227
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-7004-fa.html
محمدزاده زهرا، سعیدنیا حمیدرضا، قربی علی. شناسایی و دسته بندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب از دیدگاه کاربران وب‌سایت بیمارستان‌های ایران بر اساس مدل سنجش رضایت مشتری کانو. پیاورد سلامت. 1399; 14 (3) :227-215

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-7004-fa.html


1- کارشناس ارشد فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، hamidrezasaednia@gmail.com
3- کارشناس ارشد علم‌سنجی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1611 مشاهده)
زمینه و هدف: وب‌سایت‌های بیمارستانی، سیستمی مناسب برای تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباط بین بیمار، بیمارستان و کادر درمانی محسوب می‌شود. هدف این پژوهش، شناسایی و دسته بندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وب‌سایت بیمارستان‌های ایران بر اساس مدل سنجش رضایت مشتری کانو بود.
روش‌ بررسی: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن، پیمایشی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کاربران وب‌سایت بیمارستانی است که ۱۲۰ نفر از بین آنها بهصورت تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای بر اساس مدل کانو بوده است. روایی پرسش‌نامه از دید استادان علم اطلاعات و فناوری اطلاعات سلامت، تأیید گردید. برای تحلیل داده‌ها از جدول ارزیابی مدل کانو، نرم افزار اکسل، آمار توصیفی و برای تعیین پایایی از آزمون آلفای کرونباخ(۰/۸۲=a) استفاده شد.
یافته‌ها: ابتدا با استفاده از مرور متون و بررسی وبسایت‌های برتر به شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر وبِ مطلوب در وب‌سایت بیمارستان‌ها پرداخته شد. سپس تعداد ۶۷ خدمت شناسایی شده، در معیار اجباری(۲۹ خدمت)، معیار تک بعدی(۱۵ خدمت)، معیار جذاب(۱۴ خدمت) و معیار بی‌تفاوت(۹ خدمت) دسته بندی شد. بیشترین خدمات شامل خدمات اجباری، جذاب، تک بعدی و بی‌تفاوت در مؤلفه‌های محتوایی بودند.
نتیجه‌گیری: بیشتر خدمات شناساییشده در این پژوهش در وب‌سایت بیمارستان‌های مطرح جهان قرار داشتند که انتظار می‌رود طراحان و متخصصان حوزهی فناوری اطلاعات سلامت و مدیران بیمارستان‌ها در ایران در طراحی سایت بیمارستان‌ از آن استفاده کنند. هر چند در بعضی موارد نظرات متخصصان و طراحان سایت نظراتی کاربردی بود، اما به دلیل ناآشنایی کاربران از موضوعات تخصصی طراحی وبسایت‌ مورد توجه تعداد معدودی از کاربران قرار گرفت.
متن کامل [PDF 486 kb]   (369 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: فناوری اطلاعات سلامت
انتشار الکترونیک: 1399/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2022 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb