دوره 13، شماره 5 - ( آذر و دی 1398 )                   جلد 13 شماره 5 صفحات 369-381 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yahyaei M, Ahmadi A A, Koulivand P, Rajab Beygi M. Integration of Kaizen Management and Balanced Scorecard (BSC) Models to Provide a Model for Continuous Improvement of Hospital Performance(Case Study: Hospitals of Shahroud University of Medical Sciences). payavard. 2020; 13 (5) :369-381
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6879-fa.html
یحیایی محمد، احمدی سیدعلی اکبر، کولیوند پیرحسین، رجب بیگی مجتبی. تلفیق مدل‌های مدیریت کایزنی و کارت امتیازی متوازن (BSC) جهت ارایه الگویی برای بهبود مستمر عملکرد بیمارستان‌ها(مورد مطالعه بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود). پیاورد سلامت. 1398; 13 (5) :369-381

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6879-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، yahyaei@shmu.ac.ir
2- استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- استادیار گروه مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (990 مشاهده)
زمینه و هدف: محیط کاری پیچیده و آشفته امروزی، سازمان­ها نیازمند پیوند قوی بین استراتژی واجرای موثر راهبرد می‌باشند. هدف این پژوهش ادغام مدل کارت امتیازی متوازن با مدیریت کایزنی برای رفع این نیاز و افزایش راندمان و نوآوری در سازمان و ایجاد مزیت رقابتی پایدار است.
روش‌ بررسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه­ی گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی است و طی سه مرحله انجام شد. برای اجرا در بیمارستانهای شاهرود از دودسته پرسش‌­نامه­‌ی محقق‌ساخته(با روایی و پایایی 
0/852) استفاده شد. اولی جهت شناسایی عوامل با بهره‌گیری از روش دلفی توسط 16 نفر ‌خبره و دومی جهت تایید شاخص‌ها که توسط 829 نفر از ذی‌نفعان بیمارستانها به­‌صورت تصادفی تکمیل و با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی تحلیل شد. برای تعیین میزان تاثیرگذاری شاخص‌ها بر یکدیگر از مدل ساختاری-تفسیری و به‌منظور تعیین روابط علت و معلولی اهداف و تلفیق دو مدل، ماتریس گسترش عملکرد کیفیت با استفاده از نظر کارشناسان خبره به‌­کارگرفته شد.
یافته‌ها: این تحقیق نشان داد که برای دست­یابی به اهداف منظر رشد و یادگیری در مدل BSC، باید از بعد«بهبود» (mura) در مدل کایزنی استفاده گردد. همچنین برای دست­یابی به اهداف فرایندهای داخلی، باید بعد«ادغام» (muri)، برای رسیدن به اهداف منظر‌مالی بعد«حذف» (muda)، و برای اهداف منظر مشتریان، باید بعد«بهبود» (mura) به­‌کارگرفته شود.
نتیجه‌گیری: تلفیق مدل‌های BSC و مدیریت کایزنی، می­‌تواند چارچوب مناسبی را برای بهبود مستمر عملکرد سازمان فراهم نماید؛ زیرا به طور موفقیت‌آمیزی دربیمارستان­‌های شاهرود اجرا گردیده و این تحقیق نشان داد که بهبود مستمر و افزایش بهره‌وری در بیمارستان را به­دنبال دارد.
متن کامل [PDF 600 kb]   (187 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
انتشار الکترونیک: 1398/10/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Payavard Salamat

Designed & Developed by : Yektaweb