دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 171-160 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیارگروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، چابهار، ایران ، shahraki.mehdi@gmail.com
2- استادیارگروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، چابهار، ایران
چکیده:   (4288 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به سهم بالای پرداخت از جیب، جهت تأمین مخارج سلامت و لزوم مدیریت مخارج سلامت خانوار، مطالعه­‌ی حاضر باهدف بررسی عوامل اقتصادی-اجتماعی مؤثر بر مخارج سلامت در خانوار شهری استان‌های ایران صورت گرفت.
روش بررسی: مطالعه­‌ی حاضر توصیفی-تحلیلی و از حیث هدف کاربردی است که به‌صورت مقطعی با رویکرد اقتصاد خرد در سطح ملی انجام شد. حجم نمونه، شامل 18809 خانواری شهری استان‌های ایران در سال 1395 بود که به روش نمونه‌گیری سه مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش­نامه­‌ی هزینه درامد خانوار بود که توسط مرکز آمار ایران تهیه و تکمیل گردید. نتایج در نرم‌افزار 14stata  و با روش هکمن دومرحله‌ای برآورد گردید.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که عوامل اقتصادی- اجتماعی نظیر افزایش درآمد و مخارج بیمه، داشتن بیمه، تعداد افراد شاغل، باسواد بودن سرپرست، افزایش مخارج سرانه دخانیات و آموزش منجر به افزایش مخارج سلامت خانوار شده‌اند. خانوار با سرپرستی مادر، مخارج سلامت کمتری نسبت به سایر خانوار داشت و سن سرپرست، بعد خانوار و وجود افراد سالمند در خانوار منجر به افزایش مخارج سلامت خانوار شد.
نتیجه‌گیری: عوامل اقتصادی-اجتماعی خانوار نه‌تنها بر تصمیم به ورود به بازار سلامت، بلکه بر میزان خرید کالاها و خدمات سلامت و نابرابری در بخش سلامت نیز تأثیر داشتند؛ بنابراین سیاست‌ها و تمهیداتی برای بهبود وضعیت اقتصادی-اجتماعی در راستای کاهش نابرابری در بخش سلامت ضروری است؛ که این مهم از طریق ایجاد اشتغال، افزایش درآمد، سرمایه­‌گذاری در آموزش و افزایش پوشش‌های بیمه‌ای محقق می‌گردد.
متن کامل [PDF 541 kb]   (2614 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
انتشار الکترونیک: 1398/5/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.