دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 )                   جلد 11 شماره 5 صفحات 609-598 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین الملل کیش، کیش، ایران ، a.chatrooz@yahoo.com
چکیده:   (4009 مشاهده)
زمینه و هدف: برنامه‌ریزی در زمینه ی گردشگری پزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل و برنامه‌های توسعه ی گردشگری پزشکی و مطالعه ی وضعیت دانشگاه علوم پزشکی تهران و تحلیل آن انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت ترکیبی در سال ۱۳۹۶ انجام گرفت. در مطالعه ی مروری نظام‌مند، مطالعات منتشر شده در طی سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۰۶ میلادی و ۱۳۹۵-۱۳۸۵ شمسی مورد جستجو قرار گرفتند. در فاز دوم داده‌های مربوط به گردشگری پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۹۵ به صورت گذشته‌نگر و توصیفی ارایه و با استفاده از فرم نظرخواهی کتبی، دیدگاه جامعه شامل صاحبنظران گردشگری پزشکی استخراج گردید.
یافته‌ها: ۳۷ مقاله در مرور نظام‌مند واجد معیارهای ورود به مطالعه بودند. بر اساس یافته‌ها، تعداد کل بیماران خارجی پذیرش شده  و مجموع هزینه‌های پرداختی آنان در کلیه بیمارستان‌های دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۹۵ به ترتیب ۲۱۷۸۸ نفر و حدود ۱۸/۵ میلیارد تومان بود. 
بر اساس یافته‌های کیفی، برنامه شفاف و فضای فیزیکی مناسبی جهت گردشگر درمانی وجود نداشته و دانشگاه نیازمند برنامه‌ریزی‌های مدون، ایجاد زیرساخت‌های حمایتی از بیماران خارجی، اصلاح سیستم حمل و نقل و تقویت بازاریابی است. 
نتیجه‌گیری: با توجه به سابقه ی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در جذب بیماران خارجی و تحلیل وضعیت آن، محدودیت‌های بسیاری تا رسیدن به وضعیت مناسب وجود دارد. می‌توان با سنجش دیدگاه بیماران خارجی پذیرش شده نسبت به رفع مشکلات و محدودیت‌ها با در نظر گرفتن اولویت‌ها اقدام نمود.  
متن کامل [PDF 428 kb]   (1919 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
انتشار الکترونیک: 1396/12/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.