دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1395 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 58-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- پزشک عمومی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- دانشیار گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
3- دانشیار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
4- پزشک عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، mmirshahavalad@yahoo.com
چکیده:   (7320 مشاهده)

زمینه و هدف: کار و یادگیری بین‌حرفه­ ای در حیطه­ ی علوم پزشکی که در آن تیمی متشکل از حرفه ها‌ی گوناگون در کنار هم هدف مشترکی را دنبال می­کنند، اجتناب ناپذیر است. آمادگی دانشجویان پزشکی برای مشارکت در فعالیت‌های بین‌حرفه‌ای و توجه به این فعالیت‌ها در برنامه درسی دوره پزشکی به ارتقاء آموزش بین‌حرفه‌ای می‌انجامد. هدف این مطالعه­ تعیین میزان پایایی و روایی نسخه فارسی شده پرسش‌نامه "آمادگی برای یادگیری بین‌حرفه­ ای"  Parsell  و Bligh است.

روش بررسی: پرسش‌نامه پیشگفت به فارسی ترجمه شد و برای تعیین روایی صوری و محتوایی در اختیار 10 نفر از صاحب نظران قرار گرفت و بر اساس نظرات آن‌ها تغییرات لازم در ترجمه فارسی اعمال گردید و نهایی شد. برای تعیین پایایی، پرسش‌نامه در دو مرحله در اختیار 40 نفر از دانشجویان سال آخر رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفت. سپس نمرات کسب شده در این دو مرحله با استفاده از روش آزمون – باز آزمون، و آزمون آلفای کرونباخ  با هم مقایسه شدند.

یافته‌ها: روایی محتوایی پرسش‌نامه با استفاده از نظرات کسب شده از صاحب نظران تایید شد. 30 نفر(75%) از شرکت‌کنندگان، پرسش‌نامه را در دو مرحله تکمیل نمودند. پایایی کل پرسش‌نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 0/92 محاسبه شد. ضریب همبستگی درون حیطه‌ای هر سه حیطه پرسش‌نامه، بالای 0/7 به دست آمد.

نتیجه گیری: نسخه فارسی شده این پرسش‌نامه از روایی و پایایی بالایی برخوردار است و می­توان از آن جهت تعیین میزان آمادگی دانشجویان برای یادگیری بین‌حرفه‌ای استفاده نمود.

متن کامل [PDF 576 kb]   (3399 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
انتشار الکترونیک: 1395/3/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.