دوره 6، شماره 2 - ( 4-1391 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 169-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (14932 مشاهده)
زمینه و هدف: وجود معضلاتی مانند کم‌کاری و پرخاشگری موجب می‌شود تا سازمانها در پی کاهش این­گونه رفتارها و افزایش هرچه بیشتر رفتارهایی باشند که برای سازمان منافعی از جمله بهره‌وری داشته ­باشد. یکی از عوامل ایجاد کننده بهره‌وری در سازمان، رفتار شهروندی ­­سازمانی است. هدف از انجام این پژوهش، رابطه بین رفتار شهروندی ­سازمانی با بهره‌وری ­منابع ­انسانی در میان کارکنان بیمارستان­های منتخب دانشگاه­های علوم ­پزشکی­ تهران و شهید بهشتی است.

روش بررسی: این پژوهش در شش بیمارستان منتخب دانشگاه علوم­پزشکی تهران و شهید بهشتی با رویکرد نگرش­سنجی انجام شد. داده­ها از طریق توزیع پرسشنامه در بین 429 نفر از کارکنان این بیمارستان‌ها به روش نمونه‌گیری دومرحله‌ای تصادفی جمع­آوری گردید. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی است. به منظور بررسی تایید یا رد فرضیه­های پژوهش از آزمون­های همبستگی اسپیرمن و رگرسیون در نرم‌افزار SPSS استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که از نظر کارکنان بیمارستان­های مورد مطالعه بین رفتارشهروندی سازمانی و بهره‌وری در کارکنان رابطه معناداری وجود دارد؛ بدین معنا که در این بیمارستان­ها، انجام رفتار شهروندی سازمانی بر میزان بهره‌وری کارکنان تاثیر دارد.

نتیجهگیری: در این بررسی، تاثیر مولفه رادمردی ­و گذشت بر بهره­وری، در بیمارستان‌های مورد مطالعه نتایج متفاوتی داشته است. اما نتایج در ارتباط با مولفه ابتکار فردی، یکسان می‌باشد. همچنین دلایل پایین بودن احتمالی سطح مولفه‌های مذکور و شاخص‌های مربوط به آنها مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی برای بهبود آن­ها ارائه شده است.

متن کامل [PDF 746 kb]   (9818 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
انتشار الکترونیک: 1392/5/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.