دوره 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 34-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
2- استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران ، Abbas.khamseh@kiau.ac.ir
چکیده:   (778 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعهی حاضر در راستای  تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری در صنایع دارویی که منجر به ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار می‌گردد، تحقق یافته است. هدف پژوهش، تعیین تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری در هلدینگ سرمایه گذاری دارویی سلامت است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از لحاظ نحوه­‌ی گردآوری داده‌­ها از نوع توصیفی-پیمایشی کاربردی و جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه کارشناسان و مدیران واحدهای تحقیق و توسعه­‌ی هلدینگ سلامت واقع در تهران در نیم سال اول 1397 می‌باشد. داده­‌های جمع آوری شده از طریق سرشماری و ابزار مورد استفاده، پرسش‌­نامه­‌های استاندارد عملکرد نوآوری، مدیریت دانش، قابلیتهای پویای مدیریت دانش است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SMART PLS و SPSS به روش حداقل مربعات جزیی انجام پذیرفت.        
یافته ها:
نتایج پژوهش، حاکی از اثر معناداری تحقیق و توسعه
، نوآوری محصول، نوآوری فرایند و اندازه­‌ی سازمان بر عملکرد نوآوری است که با 0/98=R2 توانسته اند رفتار متغیر عملکرد نوآوری را پیش بینی کنند. تحقیق و توسعه با 0/466=ß بیشترین تاثیر مثبت را بر روی عملکرد نوآوری دارد. اما معنادار بودن رابطه­‌ی مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری و بالطبع اثر تعدیلگر توانمندی‌های پویای مدیریت دانش بر رابطه­‌ی مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری تأیید نشدند.
نتیجه گیری: باتوجه به نتایج این مطالعه، اندیشیدن تدابیری در جهت تغییر روشهای کسب و کار سنتی به اشکال نوین و فراهم نمودن زمینه­‌ی رفتاری و فرهنگی در پیاده سازی مدیریت دانش حایز اهمیت می‌باشد.
متن کامل [PDF 616 kb]   (149 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۲/۱۵