Volume 11, Number 1 (5-2017)                   payavard 2017, 11(1): 115-123 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshtkaran A, Taft V, Keshtkaran V, Heidari A, Shahmohammadi J, Dehbozorgi M et al . Client Tribute Plan and Patient Satisfaction in Shiraz Hospitals. payavard. 2017; 11 (1) :115-123
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6204-en.html

1- استاد گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
2- کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، اداره کل آموزش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
3- کارشناس ارشد آموزش بهداشت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
4- دکترای تخصصی سیاستگذاری سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران , alirezaheidari7@gmail.com
5- دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
6- کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
7- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، معاونت پژوهشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Abstract:   (546 Views)

Background and Aim: The patient is the main customer for hospital services. Patient satisfaction can reflect if the services are performed correctly. The aim of this study was to determine the relationship between the degree of client tribute plan and inpatients and outpatients satisfaction in Shiraz hospitals.
Materials and Methods: This descriptive-analytic and cross sectional study was done among 211 inpatients and 1,175 outpatients in 8 Shiraz hospitals. The instruments for data collection were two client tribute plan and patient satisfaction questionnaires. Data collected by interviews and observation. Data were entered into SPSS. Descriptive statistics and Pearson correlation test were used for data analysis.
Results: Forty five point four percent of patients and 44.1 percent of outpatients assessed the hospital service satisfaction as weak. The mean score of inpatient and outpatient satisfaction was 60.53±8.9 and 54.22±12.6 respectively. There were significant relationship between type of admission and satisfaction (p=0.001). Mean score of client tribute plan was 182.44±11.8 that placed in the appropriate level. There were no significant relationships between client tribute plan and inpatients and outpatients satisfaction (p=0.143).
Conclusion: Although client tribute plans perform properly, patient satisfaction is low. In this regard, it is recommended that review client tribute plan clients in healthcare systems and adopt its contents with the needs of patients.

Full-Text [PDF 450 kb]   (212 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Hospital Managment
Received: 2017/06/14 | Accepted: 2017/06/14 | Published: 2017/06/14

Add your comments about this article : Your username or email:
Write the security code in the box

Send email to the article author


© 2017 All Rights Reserved | Journal of Payavard Salamat

Designed & Developed by : Yektaweb