دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1395 ) | جلد 10 شماره 3 صفحات 267-275 | برگشت به فهرست نشریات


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedi A, Saghafipour A, Sayed Farajolah A, Salimi M, Hajmoradi M, Ardalan H. A Study to Investigate the Reasons for Unwillingness to Use Health Care Services Presented to Age Group Under 9 Years from Perspective of Health Workers in Qom Province. payavard. 2016; 10 (3) :267-275
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6065-fa.html
عابدی اکبر، ثقفی پور عابدین، سیدفرج اله آمنه، سلیمی محمد، حاج مرادی مجید، اردلان حمیدرضا. بررسی علت های استقبال پایین از خدمات بهداشتی ارائه شده به گروه سنی زیر 9 سال، از دیدگاه کارکنان بهداشتی استان قم. پیاورد سلامت. 1395; 10 (3) :267-275

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6065-fa.html


1- کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، مرکز بهداشت شهرستان قم، دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دکتری تخصصی حشره شناسی پزشکی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم ، abed.saghafi@yahoo.com
3- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی قم
4- کارشناس بهداشت عمومی، مرکز بهداشت شهرستان قم، دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (493 مشاهده)

زمینه و هدف: گستردگی خدمات سلامت و فراگیر بودن مخاطبان، لزوم مدیریت خدمات سلامت را اجتناب ناپذیر نموده است. علی­رغم فراهم بودن اراده­ی مجریان سلامت در ارائه خدمات بهداشتی، مردم استقبال کاملی از این خدمات ندارند. این مطالعه با هدف تعیین علت های استقبال پایین مردم از خدمات بهداشتی در گروه سنی زیر 9 سال از دیدگاه کارکنان بهداشتی مرکز بهداشت استان قم در سال 1392 انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی بود، که دیدگاه کارشناسان ارائه کننده خدمات در خصوص استقبال پایین مردم از خدمات بهداشتی ارائه شده برای گروه سنی زیر 9 سال با یک پرسشنامه با عنوان"ماتریس ارزیابی خدمات بهداشتی" بررسی گردید. داده­های گرد­آوری شده، با استفاده از نرم افزار SPSS 15 و آزمون مربع کای تجزیه و تحلیل گردید. سطح معنی داری 0/05> pدر نظر گرفته شد.

یافته ها: مهمترین علت های استقبال پایین مردم از خدمات بهداشتی درمانی ارائه شده برای گروه زیر 9 سال از دیدگاه  کلیه گروههای کارشناسی به ترتیب: پایین بودن دانش بهداشتی گیرندگان خدمات، اطلاع رسانی ناکافی، روش نامناسب ارائه خدمات بهداشتی، کیفیت خدمات بهداشتی  و عدم دسترسی بوده است.

نتیجه گیری: برای تشویق مردم به دریافت خدمات بهداشتی ارائه شده در مراکز بهداشتی درمانی استان قم باید با برگزاری کلاس های آموزشی، سطح دانش بهداشتی گیرندگان خدمات بهداشتی را ارتقا دهیم. در زمینه ی ارائه خدمات و روش های ارائه خدمات در مراکز بهداشتی باید اطلاع رسانی کافی انجام دهیم. همچنین سعی در ارتقا سطح کیفی خدمات داشته باشیم تا میزان استقبال مردم به دریافت خدمات تقویت شود.

متن کامل [PDF 568 kb]   (209 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Payavard Salamat

Designed & Developed by : Yektaweb