دوره 9، شماره 6 - ( 12-1394 )                   جلد 9 شماره 6 صفحات 579-591 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasrollapour Shirvani S D, Motlagh M E, Shariati M, Haji Seiyed Azizi P, Nahvijou A. Measuring Customers’ Perception At MOHME Department Of Health, With National Productivity And Organizational Excellence Award Of Iran. payavard. 2016; 9 (6) :579-591
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5935-fa.html
نصرالله پور شیروانی سیدداود، مطلق محمد اسماعیل، شریعتی محمد، حاجی سید عزیزی پری، نحوی جو آذین. اندازه‌گیری سطح ادراکات مشتریان با استفاده از مدل جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی ایران در معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. پیاورد سلامت. 1394; 9 (6) :579-591

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5935-fa.html


1- استادیار مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، dnshirvani@gmail.com
2- استاد گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
3- دانشیارگروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
5- مدیر مرکز تحقیقات سرطان، بیمارستان امام خمینیره، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2271 مشاهده)

زمینه و هدف: امروزه سنجش ادراکات مشتری به عنوان یکی از راه­های سنجش رضایت­‌مندی و انتظارات، نقش مهمی در ارتقای کیفیت خدمات و تعالی سازمان­ها دارد. این مطالعه به منظور تعیین سطح ادراکات مشتریان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران انجام گرفت.

روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مقطعی در سال 1392 انجام شد. جامعه پژوهش معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود که بر مبنای آن 13 دانشگاه به صورت طبقه­‌ای و تصادفی منظم انتخاب شدند. در دانشگاه‌های منتخب، مدیران و کارشناسان به عنوان مشتری اصلی معاونت بهداشت وزارت به صورت سرشماری مورد پرسشگری قرار گرفتند. ابزار جمع­‌آوری داده­‌ها، پرسش نامه استاندارد جایزه ملی شامل 2 قسمت و 26 سئوال بود. داده­‌ها در 18‌ SPSS در سطح معنی‌داریAWT IMAGE تحلیل شد.

یافته‌ها: از 267 مدیر و کارشناس مورد مطالعه، 147 نفر(56/1%) مرد و بیشترین افراد(57/3%) دارای مدرک کارشناسی بودند و اکثریت قریب به اتفاق کارکنان و مدیران(91/6%) در واحدهای فنی اشتغال داشتند. میانگین سطح درک شده مدیران و کارشناسان در خصوص شهرت و تصویر یا وجهه سازمان 7/0±3/3، تولید و ارائه خدمات 7/0±1/3، حمایت‌ها در هنگام ارائه خدمات و بعد از آن 7/0±0/3، و وفاداری و صداقت 8/0±3/3 بود. بین سطح ادراکات مدیران و کارشناسان و عوامل فردی و سازمانی ارتباط معنی­ دار وجود نداشت(0/05<P).

نتیجه‌گیری: سطح درک شده مشتریان از شاخص­‌های مرتبط با کیفیت روابط، خدمات و اقدامات در حد متوسط بود. لذا پیشنهاد می­‌گردد معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان برای تعالی سازمانی برنامه های مداخل ه­ای طراحی و اجرا نماید.

متن کامل [PDF 486 kb]   (654 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Payavard Salamat

Designed & Developed by : Yektaweb