XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goudarzi L, Nazari A, Rajabi Vasokolaee G, Salimi M, Raadabadi M. The Lifestyle Of Allied Medical Students Studying At Tehran University Of Medical Sciences In 2012. payavard. 2014; 8 (4) :294-304
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5496-fa.html
گودرزی لیلا، نظری اصلان، رجبی واسوکلایی قاسم، سلیمی محمد، رعدآبادی مهدی. بررسی سبک زندگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391. پیاورد سلامت. 1393; 8 (4) :294-304

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5496-fa.html


1- مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- کمرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران
3- مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
4- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
5- مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، Mehdiraadabadi@gmail.com
چکیده:   (3106 مشاهده)

 زمینه و هدف : دانشجویان به دلیل شرایط خاص دانشجویی از جمله دوری از خانواده، وارد شدن به مجموعه ‌ ای بزرگ و پرتنش، مشکلات اقتصادی و نداشتن درآمد کافی مستعد از دست دادن سلامت روانی هستند. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سبک و شیوه ‌ ی زندگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.

 روش بررسی: در این مطالعه ‌ ی توصیفی- مقطعی که در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت، 120 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل با استفاده از روش نمونه گیری ساده وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو بخش مشخصات دموگرافیک دانشجویان و سوالات شیوه ‌ ی زندگی بود. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS.18 و به کمک آزمون ‌ های آماری تی تست و آنوا تحلیل شد.

 یافته‌ها: نمره ‌ ی آزمون شیوه ‌ ی زندگی دانشجویان مورد مطالعه، در محدوده ‌ ی متوسط قرار داشته و با وضعیت خوب فاصله دارد. آزمون تی زوج دو نمونه ‌ ای رابطه معناداری بین جنسیت و وضعیت تاهل و نمره ‌ ی شیوه ‌ ی زندگی دانشجویان نشان نداد(05/0 < P ). آزمون آماری آنوا نیز رابطه معناداری بین سن، مقطع تحصیلی، معدل و سال ورودی دانشجویان با مولفه شیوه ‌ ی زندگی نداشت.

 نتیجه‌گیری: نمره ‌ ی آزمون شیوه ‌ ی زندگی دانشجویان مورد مطالعه در محدوده ‌ ی متوسط قرار داشت . لازم است برنامه ‌ های مداخله ‌ ای و آموزشی استاندارد به منظور تغییر سبک زندگی دانشجویان طراحی شود. سیست م‌ های حمایتی ، تغذیه ‌ ای و ورزشی، برنامه ‌ های آموزشی، فرهنگی و تفریحی م ی‌ تواند دغدغه ‌ های تحصیلی و مشغله ‌ ی این گروه جمعیتی را کم رنگ سازد.

متن کامل [PDF 341 kb]   (1295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۹/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Payavard Salamat

Designed & Developed by : Yektaweb