دوره 7، شماره 4 - ( 8-1392 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 337-353 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi S, Gholipour K, Kordi A, Bahmanziari N, Shokri A. Impact Of Hospitals Accreditation On Service Delivery From The Perspective Views Of Experts: A Qualitative Study. payavard. 2013; 7 (4) :337-353
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5128-fa.html
کریمی سعید، قلی پور کمال، کردی آیان، بهمن زیاری نجمه، شکری آزاد. تاثیر اعتباربخشی بیمارستان بر ارائه خدمات از دیدگاه صاحبنظران: مطالعه کیفی. پیاورد سلامت. 1392; 7 (4) :337-353

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5128-fa.html


1- ، Azad_shokri@yahoo.com
چکیده:   (7920 مشاهده)

زمینه و هدف: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستمهای بهداشتی درمانی به خصوص بیمارستانها می‌باشد که در ایران نیز یکی از اولویتهای وزارت بهداشت می‌باشد. هدف از این مطالعه بررسی جوانب تاثیرگذار اعتباربخشی بر ارائه خدمات سلامت در بیمارستانها از دیدگاه صاحبنظران در این زمینه بود.

روش بررسی: این مطالعه کیفی با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده و نظرات 12 نفر از صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه اعتباربخشی بیمارستان در سال 1391 جمع آوری گردید. بدین ترتیب که پس از انجام هر مصاحبه پیاده سازی مطالب به صورت نوشتاری انجام گردید، سپس با استفاده از تحلیل محتوا به تقلیل داده‌های حاصل از مصاحبه پرداخته و به آن ساختار و نظام داده شد.

یافته‌ها : بر اساس یافته‌های مطالعه در نهایت 10 موضوع اصلی و 72 موضوع فرعی شناسایی گردید. موضوعات اصلی شامل لزوم، اولویت اجرایی و مکانیزم تاثیر اعتباربخشی، تاثیر اعتباربخشی بر کیفیت خدمات و عملکرد سازمانی، رضایت بیماران و تعهد کاری و رضایت شغلی کارکنان، عوامل کاهنده تاثیر اعتباربخشی، عوامل مخدوشگر در زمینه تاثیر اعتباربخشی و همچنین پیشنهادات اجرایی در جهت پیاده سازی برنامه اعتباربخشی در ایران بودند.

نتیجه‌گیری: اعتباربخشی می‌تواند از طریق بسترسازی، انتخاب متناسب مدل اعتباربخشی، توجیه ذینفعان درخصوص لزوم اعتباربخشی، پایش مستمر، ایجاد سیستمهای اطلاعاتی مناسب، شفاف سازی اطلاعات و با تغییر نگرش کلی سازمان به درستی اجرا گردد و تاثیرات مثبتی در راستای دستیابی به اهداف بیمارستان و ارتقای کیفیت خدمات داشته باشد.

متن کامل [PDF 345 kb]   (2187 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Payavard Salamat

Designed & Developed by : Yektaweb