دوره 8، شماره 2 - ( 4-1393 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 112-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faraji Khiavi F, Zahiri M, Ahmadi Angali K, Mirzaei B, Veisi M, Arab Rahmatipour M. Information Literacy Among Undergraduate Students Of Health Services Administration In Ahvaz Jundishapur University Of Medical Sciences Based On SCONUL Seven Pillars Model: 2013. payavard 2014; 8 (2) :101-112
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5355-fa.html
فرجی خیاوی فرزاد، ظهیری منصور، احمدی انگالی کامبیز، میرزایی بهاره، ویسی محمد، عرب رحمتی پور مرجان. بررسی سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بر اساس مدل هفت ستونی اسکانل در دانشگاه جندی‌شاپور اهواز. پیاورد سلامت. 1393; 8 (2) :101-112

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5355-fa.html


1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، Faraji-f@ajums.ac.ir
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
3- کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
چکیده:   (9952 مشاهده)

 

زمینه و هدف: سواد اطلاعاتی مجموعه­ای از مهارت­ها برای شناسایی منابع درست اطلاعاتی و نیز دسترسی به آنها است. این مهارت­ها توان استفاده‌ی هدفمند از منابع اطلاعاتی را تقویت می­کند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان توانمندی دانشجویان کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از نظر سواد اطلاعاتی بر اساس الگوی «هفت ستونی اسکانل» بود.

 

روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی با استفاده از پرسش نامه­ای مبتنی بر الگوی هفت ستونی اسکانل انجام شد. روایی پرسش نامه‌ی فوق با استفاده از تحلیل محتوا از سوی استادان تخصصی تأیید و آلفای کرونباخ آن 93/0 محاسبه شد. جامعه‌ی پژوهش شامل 95 دانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بود که در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تحصیل می­نمودند. تعداد نمونه 40 نفر محاسبه شد که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و آزمون­های آماری ناپارامتری Man Whitney و Cochran در محیط SPSS استفاده شد.

 

یافته‌ها: میانگین امتیاز مهارت­های سواد اطلاعاتی جامعه‌ی مورد مطالعه، نسبتاً خوب برآورد شد(میانگین 43/0±5/0). سواد اطلاعاتی دانشجویان سال اول اختلاف معنی­داری با سایر دانشجویان داشت(03/0P<). دانشجویانی که واحدهای درسی مبانی کامپیوتر و روش تحقیق را گذرانده بودند از نظر مدیریت اطلاعات با سایر دانشجویان اختلاف معناداری داشتند(01/0P<).  

 

نتیجه‌گیری: با توجه به توسعه‌ی روزافزون فن­آوری اطلاعات، نیاز به گسترش مهارت­های سواد اطلاعاتی بویژه در افرادی که با بخش سلامت در ارتباط خواهند بود بسیار محسوس است. اگر چه میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان نسبتاً خوب برآورد شد، لازم است تدابیری برای بهبود مؤلفه­های سواد اطلاعاتی ایشان اتخاذ گردد.

 

متن کامل [PDF 445 kb]   (3792 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
انتشار الکترونیک: 1393/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb